העליה הגדולה מלוב

העלייה של שנות העשרים והשלושים, וההעפלה הבלתי לגאלית של שנות הארבעים, היוו פרוזדור לעלייה הגדולה מלוב שהחלה לאחר קום המדינה באביב 1949 ונמשכה עד שלהי 1952. עלייה זו ידעה להתגבר על קשיים ומהמורות רבים כמו מימון, אמצעי תעבורה ואישורי כניסה לארץ (המותנים גם באישורים רפואיים) והפכה להיות עצימה ומאורגנת ישירות מנמל טריפולי לנמל חיפה, לאחר הירתמותם של מוסדות יהודיים בינלאומיים - אוז"ה והג'וינט ומוסדות העלייה בארץ.


שליחי העליה יצחק רפאלי וברוך דובדבני בביקור במשרד העליה

המונים בטריפולי ממתינים לבשורת העלייה


קציני העלייה, ברוך דובדבני, מאיר ורדי, מאיר שילון ושליחים מהארץ יחד עם הנהגת הקהילה ופעיליה, נאלצו להתמודד עם נהירה גדולה של מועמדים לעלייה. עולים אשר רבים מהם היו חדורי תודעה ציונית מדינית ומשיחית כאחת, ומאידך נקלעו לקשיים כלכליים ונתונים בחוסר בטחון לנוכח הפרעות ובשל הערפל לגורלה המדיני של לוב. פעילי העלייה, בהבנתם את גודל השעה, אירגנו בדיקות וטיפול בחולים, העניקו איכסון, כלכלה וסעד לנזקקים, הפעילו מערכת חינוך מאולתרת, דאגו לחלק מהרכוש, והפעילו את עליית הנוער. עם בואו לטריפולי של ראש מחלקת העלייה בסוכנות היהודית, ד"ר יצחק רפאל, הוגבר קצב העלייה מזה שהיה בתכנית המקורית, כאשר יהודי קירנייקה ופנים הארץ הועמדו בראש סולם העדיפויות, בפינויים לטריפולי והעאלתם ארצה.


עולים עם צרורותיהם לקראת עלייתם לאניה

מועמדים לעליה ב"פנדק שמלאלי"


עם בוא שעת הגאולה, פרצו בכל עוזם האמונה והתקווה, העוצמה והאון והפכו לגל אדיר של התעוררות והתלהבות של רצון ולהט כביר, רוב יהודי לוב, בנכונות שהיה בה מעין החלטה לאומית "בנערינו ובזקנינו נלך", שמו קץ למחזור חיים בן אלפי שנים בגולה וכ-32,000 יהודים עלו לארץ בעלייה הגדולה, (ויחד עם כ 3,500 המעפילים) היו כ 90% מגולת יהודי לוב.

לאחר העלייה הגדולה נותרו בלוב כ-4,100 יהודים, שרובם הועברו לאיטליה לאחר הפרעות במהלך ששת הימים ב-1967, כמחציתם עלו לארץ וכמחציתם השתקעו באיטליה. 100 היהודים אשר נותרו בלוב, עם השנים הלכו והתמעטו עד לאחרון בהם, ובכך בא הקץ לגולת יהודי לוב המפוארת ועתיקת היומין. גלות אשר ידעה תקופות זוהר, פריחה שגשוג וגם תקופות מרד וגבורה, וכן ידעה גם ידעה, שנות ייסורים ואופל - הרג, גזירות ומצוקות שאול, עד עת נשמעו פעמי הגאולה.


תמונות מספרות - העליה הגדולה מלוב


מאמר

קליטת יהודי לוב בארץ וההגירה לאיטליה/ יעקב חג'ג'-לילוף

הרחבה

המפגש בין החיילים הארצישראליים לבין יהודי לוב

חדש באתר!

רשימות העולים מלוב בשנים 1949-1951 מהארכיון הציוני