הילד מבנגאזי שנחלץ ממחנה ריכוז פשיסטי-נאצי בלוב ונחת בלשכת הרמטכ"ל המצרי בקהיר

 

בשנות חייו הראשונות גדל המחבר באווירה ביתית-משפחתית חמה ואוהבת כשלפתע נעקר עם בני משפחתו מן הבית והוטל לתוך מחנה ריכוז פשיסטי-נאצי, מרחק של מאות קילומטרים מעיר הולדתו בנגאזי; בספרו זה הוא מגולל את מסע הייסורים שחווה יחד עם בני משפחתו אל מה שמכונה בפיו "כוכב אפל בלב מדבר".

בזכות תעצומות-הנפש ששאב מהוריו ובמיוחד מאימו הוא ניצל בעור שיניו ממוראות המחלות והרעב במחנה הריכוז ועלה יחד איתם לארץ-ישראל, עליה חלם עוד בהיותו תלמיד מצטיין בבית-הספר העברי "תלמוד תורה" בעירו. עם עלותו ארצה והוא בן 14.5 נבחר על-ידי הנהלת מחנה העולים בית-ליד  להורות את השפה העברית לעולים בוגרים בבית-העולים ומייד אחר-כך "נחטף" ושולב בסמינר במדרשת בית-ברל שליד צופית..

גיוסו לצבא חולל מהפכה בחייו; בזכות שליטתו בשפה הערבית הספרותית, אותה החל ללמוד עוד בהיותו בעירו בנגאזי, הוא צורף לחיל המודיעין ומאוחר יותר ללשכת דובר צה"ל בתפקיד ראש מדור לענייני המזרח התיכון ול"פ, תפקיד שהיה כרוך בשיתוף-פעולה עם המוסד. ארבעים ושתים שנים שרת המחבר במערכת הביטחון, במהלכן הגשים את חלומו - לפלוש לשדה העיתונות; הוא נתמנה כתב-חוקר לענייני המזרח-התיכון ב"במחנה", מינוי ראשון מסוגו בביטאון צה"ל. בתפקידו זה ליווה המחבר את תהליך השלום עם מצרים ואת אירועי המלחמות בלבנון, ובתוך כך ערך ראיונות בלעדיים עם שועי עולם – מדינאים ואנשי צבא, בכללם הרמטכ"ל המצרי פילדמרשל  עבד אל-חלים אבו-ע'זאלה. 

 במהלך הקריירה המקצועית התייסר המחבר בראותו את הוריו מתקשים להיקלט בישראל – נאבקים על קיומם לאחר שהוטלו אל תוך עיירת-רפאים, שנים אחדות בלבד לאחר שחרורם ממחנה הריכוז - מוכים גופנית ונפשית כאחת - אך חדורים שאיפה להיאבק על חייהם ולזכות בכבוד הראוי להם כבני-אנוש. 

המחבר מתאר בהרחבה את המשבר האישי הקשה שפקד אותו בעקבות גירושיו הן במסגרת התא המשפחתי הגרעיני והן במתחם המשפחה המורחבת, ובתוך כך הוא עורך חשבון-נפש נוקב ואינו מהסס לחשוף תחושות של כאב ואכזבה ורגשות אינטימיים בחתירה בלתי נלאית לזוגיות מושלמת, או כדבריו ב-"מרדף אחר מעיין האושר".  

"כוכב אפל בלב מדבר" הוא ספר הבכורה של המחבר בו הוא מקדיש מקום נרחב לאימו אותה הוא מתאר כ"אשת הברזל" ולאביו שמצטייר בעיניו כדמות פטריארכאלית.

את הספר ניתן לרכוש באתר הוצא אופיר ביכורים בקישור כאן