"יד ושם" תיקן את נוסח תפילות "יזכור" ו"אל מלא רחמים" ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, כך שיתייחס גם ליהודי ארצות ערב ולא רק ליהודי אירופה.
כלפו ג'נאח ז"ל, שורד שואת לוב, סבה של יעל רובינסון

במקור, תפילת "יזכור" שמוקראת ביום הזיכרון לשואה ולגבורה כללה את המשפט: "יזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל כָּל קְהִלּוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּגוֹלַת אֵירוֹפָּה שֶׁהָעֳלוּ עַל מוֹקֵד בִּשְׁנוֹת הַשּׁוֹאָה". כעת, לאחר השינוי, נמחקה מהמשפט המלה "אירופה" ובמקומה נכתב: "בגולה".

יעל רובינסון, נכדתו של ניצול שואת יהודי לוב כלפו ג'נאח ז"ל, כותבת בפוסט המרגש שלמטה על החוויות של סבא שלה במהלך שואת יהודי לוב יעל כותבת, "...היה לי נשמע יותר מדי מוזר שצפון אפריקה לא מוזכר אפילו ביזכור. אני חשבתי שזוכרים את כולם"

ד"ר מיכל שתקאי מ"התנועה למען זכרון נקיה" קראה את הפוסט של יעל ושיגרה מכתב ליד ושם. חודש מאוחר יותר יד ושם הודיעו שישנו את הנוסח. בימים אלו התפרסמו כתבות בעיתונות על רגע היסטורי וחשוב זה.
@yael robinson תודה
תודה Ruth Robinson על השיתוף , תודה התנועה למען זכרון נקיה ותודה ליד ושם Yad Vashem


הפוסט של @יעל רובינסון:
"קודם כל, אני יודעת שעבר זמן אבל עדיף מאוחר מלעולם לא.
ב1.5 ציינו את ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני כהרגלי הלכתי לטקס המקומי. אני כל שנה מאז שאני זוכרת את עצמי הולכת לטקס הזה, באחת מהשנים סבא שלי אפילו הדליק משואה בטקס הזה. סבא שלי ז״ל כלפו ג׳נאח שעלה מטריפולי שבלוב עלה להדליק משואה בטקס יום השואה וסיפר את הסיפור שלו. כי אולי לחלקכם זה יישמע מוזר אבל הייתה שואה גם בצפון אפריקה. סבא שלי היה מספר על מכוניות שהיו נוסעות והיו מוציאים מקלות משני צידי המכונית, נוסעים ברחוב הומה אנשים ומפילים אנשים, הוא היה מספר על איך הוא בתור ילד ראה שלוקחים את אבא שלו וזורקים אותו ״כמו שק תפוחי אדמה״ (משפט שחרוט לי בלב מאז שאני קטנטונת) לתוך המשאית ולוקחים אותו לגטו שהיה בבנגזי (עיירת חוף בלוב). ואיך הם שמחו כשהוא הצליח לברוח כמה שבועות אחר כך וחזר אליהם הביתה. סבא שלי גם היה מספר שכשרצו לקחת את אבא שלו הוא ניסה להחזיק אותו שלא יילך והגרמני שהיו לו חודים מברזל בקצה של הנעל בעט בו ועד יומו האחרון היו לו צלקות. אז כן, למי שהיה ספק או לא ידע, הייתה שואה בצפון אפריקה. באלג׳יר יהודים נתפסו ונשלחו למחנות עבודה או הוצאו להורג, בתוניסיה, כ-5,000 יהודים נשלחו למחנות ריכוז ומעטים נשלחו למחנות השמדה, נרצחו בתוניסיה כ600 יהודים, יהודי מרוקו ביצעו עבודות כפייה, בכל לוב נשלחו במהלך המלחמה כ-6,000 יהודים למחנות כפייה וריכוז. נרצחו ומתו בלוב כ-700 יהודים. וזה רק חלק מהנתונים המזעזעים על שואת צפון אפריקה.
ולמה אני בכלל מספרת את כל זה? בתור ילדה שגדלה על הסיפורים של סבא היה לי מוזר שבקריאת היזכור שקראו בטקס נאמר רק על היהודים שנספו באירופה, ובתפילת אל מלא רחמים מצוינת שוב שואת אירופה אבל אפילו לא פעם אחת שואת צפון אפריקה.
(ורק אבהיר שאין בי טיפת של זלזול כלפי השואה של יהודי אירופה, ביליתי הרבה מחיי בלמידה והקשבה לסיפורים של יהודים מאירופה וברור לי שאין מה להשוות בין השואה שהתחוללה באירופה לבין השואה שהתחוללה בצפון אפריקה) אבל לי היה נשמע יותר מדי מוזר שצפון אפריקה לא מוזכרים אפילו ביזכור. אני חשבתי שזוכרים את כולם."

https://www.timesofisrael.com/yad-vashem-changes-holocaust…/

https://www.facebook.com/309425756279787/posts/437069660182062?s=100002057596552&sfns=mo

https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.7482003…

https://www.gfn.co.il/mobile/inner.asp…