לילת' אלמימונה

אותו לילה של "לילת' אלכ'ס ואלנוואר", ליל אסרו חג הפסח, נקרא גם "לילת אלמימונה" (ליל המימונה). רוב המשפחות נוהגות, בסוף הערב, ללוש, מיתרת הקמח של פסח, חלות עגולות מתוקות עם כמון וצימוקים ובאמצעיתן ביצה קשה. חלות שנקראות "בולו למימונה", שאחרי לישת הבצק, מכסים אותו בעלי חסה ובבוקר, באסרו חג, אופים אותן ומחלקים אותן לכל בני המשפחה. יחד עם "בולו למימונה" טיגנו מעין חביתה עם ה"מרגז" וה"קדיד", שהוכנו לפני החג מבשר הכבש, שנשחט לכבוד החג, חביתה, הנקראת "עג'את' אלמימונה", שמחלקים אותה לכל בני המשפחה. האמהות דואגות לשלוח לבנותיהן הנשואות גם מ"בולו המימונה" וגם מ"עג'את אלמימונה" (סנה). במצראת'ה, באותו ערב, יש שנהגו להכין, מיתרת הקמח של פסח, "באזין" ויוצקים עליו תבשיל של "מרגז" ו"קדיד" מטוגנים בשמן זית, ומפזרים עליו מעט סוכר. אחרי תפילת ערבית, נהגו לעבור מבית לבית, לבקר איש את רעהו, לטעום מהבזין ולברך, האחד את השני, בברכת "עקבאל דאייר".

באסרו חג של פסח, שהוא גם "יום המימונה", יהודי לוב נוהגים לערוך הילולה לרב המקובל ר' כמוס ימין זצ"ל. הוא נולד בעמרוץ, שבלוב בשנת התר"י (1850), והיה בקי בחוכמת הנסתר ובעל קבלה מעשית, שחיבר ספר על הקבלה. הרב נפטר ב כ"ב ניסן שנת התר"ץ (1930), כיום עורכים את ההילולה לזכרו, ברוב עם, במושב בית שקמה (ליד אשקלון), שם השתקעו בני משפחתו.

בשש השבתות שבין פסח לחג השבועות, הילדים בלוב נהגו להכין מיני משקאות ממותקים הנקראים "לאבסוס" ומכרו אותם ברחובות וברבעים היהודיים תמורת שקדים, קלויים, פירות, ממתקים וכו'. הטעם למנהג זה, המשקה המתוק רמז לתורה, שנמשלה לדבש "דבש וחלב תחת לשונך".

בולו אלמימונה (עוגת חג המימונה)

החומרים:

קמח – בכמות לקבלת בצק רך-בינוני

4 ביצים

1 כוס שמן

1 כוס סוכר

1/4 כוס מי וורדים

1+1/4 כוסות מים

50 גר' שמרים

קליפה מגוררת של תפוז אחד

200 גר' צימוקים לבנים, שהושרו במים

1 כפית כמון ערד (אניס) גרוס

200 גר' שקדים גרוסים גס (לא חובה – עניין של טעם)

200 גר' אגוזים גרוסים גס (לא חובה – עניין של טעם)

1 חלמון ביצה למריחה

100 גר' שומשום

ביצים קשות (לא קלופות)

 

אופן ההכנה:

מערבבים כל החומרים (למעט הקמח) לשים היטב ומוסיפים קמח עד לקבלת בצק רך בינוני, מכסים במפית לתפיחה, במשך כשעה. בגמר התפיחה לשים שוב, מחלקים את הבצק לכדורים בגודל הרצוי וצרים מהם כיכרות עגולים ומקבעים באמצע כל כיכר ביצה קשה (לא קלופה). שמים בתבנית אפיה מקומחת ומניחים לתפיחה. מורחים על בצק הבולו חלמון ביצה טרוף ומפזרים שומשום. מכניסים לתנור בטמפ' 180 מעלות, ואופים  עד שהבולו מקבלים צבע חום, מעט כהה.

 

 

כבזת' אלמימונה (לחם חג המימונה)

החומרים:

בצק להכנת לחם בית

1 חלמון ביצה למריחה

50 גר' שומשום (לא חובה)

ביצים קשות (לא קלופות)

 

 

אופן ההכנה:

מחלקים את הבצק לכדורים בגודל הרצוי וצרים מהם כיכרות עגולים ומקבעים באמצע כל כיכר ביצה קשה (לא קלופה). שמים בתבנית אפיה מקומחת ומניחים לתפיחה. מורחים על הבצק חלמון ביצה טרוף ומפזרים שומשום (לא חובה). מכניסים לתנור בטמפ' 180 מעלות, ואופים  עד שמקבלים צבע חום, מעט כהה.

 

 

מעק'וד/עאז'ת אלמימונה (פשטדה/חביתת חג המימונה)

 

החומרים:

מספר חתיכות מרגז (נקניקיות)

מספר חתיכות קדיד (בשר מיובש)

מספר חתיכות לייה (אליה של כבש)

כפית פלפלאות'ומה (לפי הטעם)

קורט כרוויה (קימל טחון)

מעט מלח (לפי הטעם)

2 ביצים

שמן לטיגון

 

אופן ההכנה:

טורפים הביצים ומערבים בהן הפלפאות'ומה, הכרוויה והמלח לבלילה אחידה;

מטגנים קלות במחבת, עם מעט שמן ועל אש בינונית, חתיכות המרגז, הקדיד והלייה, ויוצקים עליהן בלילת הביצים וממשיכים לטגן קלות למידה הרצויה

יעקב חג'ג'-לילוף, מנהל המכון ללימודים ולמחקר יהדות לוב

 לסיוע והכוונה, נא לפנות להיסטוריון יעקב חג'ג'-לילוף, מנהל המכון ללימודים ולמחקר יהדות לוב, במרכז מורשת יהודי לוב רח' הדדי 4 אור-יהודה, ת.ד. 682, טל': 03-5336268 פקס: 03-5333456