מוזיאון יהדות לוב מציג תכנית חינוכית:

"מורשת עם ישראל לילדים"

מתוך לבלוב 17, מרץ 2004

קישור לדפדוף בגליון לבלוב 17 כקובץ PDF 

"האם אני יכול לעלות על המרכבה?" שאל נועם מגן שושנה באור-יהודה.

"אני רוצה לקחת את הקומקום הביתה," אמר יואב מגן חרצית.

"אני רוצה לקחת פלפל אדום מהשוק למזכרת," ביקשה רויטל מגן ברוש.

מוזיאון יהדות לוב מציג את התכנית החינוכית "מורשת עם ישראל" לילדי גן ולכיתות א'.

במוזיאון צוות הדרכה הכולל שלוש מתנדבות יקרות ומוכשרות: גב' רינה אבני, גב' דבורה טבול וגב' מזל יעל, שהן יד ימינה של גב' פנינה שחם, מנהלת מחלקת חינוך והדרכה במוזיאון. ההדרכה נעשית בשיתוף פעולה של הצוות כולו להנאתם של הילדים ושל הצוות המלווה אותם.




אחת המטרות של התכנית החינוכית לילדים היא להציג את עם ישראל כאומה המכבדת את מורשתה התרבותית ואת מנהגי המשפחה. הביקור במוזיאון מפגיש את הילדים עם המסורת היהודית הטבולה בזיקה לארץ ישראל, כפי שהיא באה לביטוי באירועים המרכזיים במחזור החיים, בתפילות ובחגים, ביהדות בכלל ואצל יהודי לוב בפרט. הכרת סמלי המדינה, הדגל והמנורה,  מעוררת אצלם את הרגש הלאומי. מטרה נוספת  של התכנית החינוכית היא לחשוף את הילדים לערכים, כמו זכויות האדם, כיבוד התרבות וההשקפה של הזולת, שלום וסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים.

תכנית הביקור של ילדי הגנים וכיתות א' מותאמת לצורכי ההתפתחות של הגיל. מדובר בתהליך למידה הנושא אופי חוויתי ופעיל, המגרה את סקרנותו של הילד ומעודד אותו לפיתוח החשיבה ולשאילת שאלות.

מרכיב חשוב התורם ללימוד חוויתי זה הוא שילוב האומנויות בתהליכי ההקניה וההפנמה של מושגי יסוד הנוגעים ליהדות ולקהילת היהודים יוצאי לוב בפרט.

מיד עם הגעתם למוזיאון לומדים הילדים על המשמעות של מוזיאון מורשת דרך הכרת השם וצפייה מודרכת בתמונות המספרות. הילדים מגלים סקרנות ועניין בסיפור מאחורי התמונות. בהמשך הילדים משתלבים בשירה וריקוד, תוך חשיפה לתלבושות ולקולות אותנטיים.

חלק מן המושגים מוקנים בהקשר עלילתי אקטואלי, כגון ספר התורה של משפחת דבש- אלמלטי, שמוצג במוזיאון בין יתר ספרי התורה. ככלל, מוצגי המוזיאון וערכיו ברובם שזורים עבור הילד בהקשר סיפור מסגרת הומוגני המתאים לרמת התפתחותו.

התרשמותם של הילדים מהכרכרה ומסיפורה מעוררת בהם שאלות ענייניות. השתתפותם בחתונה בריקוד ובתנועה גורמת להם להבין שיש רצף מהדורות הקודמים ועד דור הנוכחי של אירועים משמעותיים בחיי העם היהודי.

הביקור בשוק אינו מותיר אף לא ילד אחד אדיש למראותיו. כל הילדים בלי יוצא מהכלל מתרגשים ומתפעלים ממנו. חלקם מגלים עניין ורוצים לדעת עוד ועוד  על עולם המסחר.

הערך המוסף של החוויה הלימודית העוצמתית שחווים הילדים במרכז הוא שהמשפחות שלהם מגיעות אף הן לסיור מורשת במוזיאון.

המדריכה רינה אבני מספרת בהתרגשות על ביקורם של ילדי החינוך המיוחד: "כולם השתתפו באופן מלא, התעניינו, שאלו שאלות, וברור לי שהביקור השפיע עליהם עד מאוד. ביקורם ריגש וצמרר אותי ויישאר חרות בזיכרוני. ילדי כיתה א' סיימו את ביקורם בפעילות קישוט בסדנה. הילדים, מתוך מוטיבציה עמוקה, השקיעו מחשבה ותכנון בקישוט, והתוצאות ניכרו לעין. אין לי כל ספק, שבילדים נטמע חלק ממה שהכירו ולמדו במוזיאון. אני מקווה שהביקור יתרום להתפתחות הערכית היהודית שלהם."

הילדים יתקשו לשכוח את גב' מזל יעל. מזל יושבת על דרגש נמוך, לבושה בתלבושת מסורתית כיאה ל'סבתא מזל', ומספרת לילדים היושבים סביבה סיפורים נהדרים הקשורים להוויי המשפחתי הלובי. המשחק המעולה של מזל טבול משלב הומור ושחוק, ובכל פעם מחדש היא מצליחה לחדור ללבבותיהם של המשתתפים ולהותיר בהם רושם עז. אין ספק, כי הניסיון שצברה וההשקעה הרבה שהשקיעה במסגרת עבודתה בגן הילדים במשך שנים רבות, ובנוסף, אהבתה העזה לאוכלוסייה הצעירה - כל אלו מעניקים לדמותה כ"סבתא מזל" עומק וצבע התורמים לחוויה העזה שהיא מעניקה לילדים במוזיאון.

תכניות אלו תורמות לילדי הגן להתפתחות מיטבית ומעשירות את הילדים בתחומים לימודיים, רגשיים והתנהגותיים.